radna snaga u hrvatskoj
Back

Radna snaga u Hrvatskoj: kronična boljka postala je strateški problem

Ove je godine procijenjeno da Hrvatskoj kontinuirano nedostaje više od 60.000 radnika, a da nam samo u turizmu treba više od polovine ove brojke. Iako smo ovu turističku sezonu „izvukli“ s 20.000 radnika, posve je nerazumno tvrditi da je ova taktika „izvlačenja“ održiva i smislena. 

U trenutku kada se razvijene zemlje svijeta – gospodarski jače od Hrvatske, bore s padom nataliteta i starenjem stanovništva, pametna strategija kontinuiranog, ne samo sezonskog, zapošljavanja jedina je opcija. 

Nedostatak radnika strateški je problem koji ozbiljno utječe na budućnosti i rast ekonomije te nimalo mu ne pomaže kratkotrajno popunjavanje „rupa“.

Globalna neravnoteža

Dok se razvijene zemlje bore sa stagnacijom i starenjem populacije, zemlje u razvoju i siromašne zemlje bilježe rast radno sposobne populacije. Procjenjuje se da će se do 2050. u zemljama OECD-a radno sposobna populacija smanjiti za više od 92 milijuna ljudi, a u zemljama u razvoju narasti za gotovo 1.4 milijarde. 

A ako bi se “samo“ 667 milijuna ljudi preselilo iz siromašnih u razvijene zemlje kako bi nadomjestili nedostatak radne snage uz istu razliku u produktivnosti, globalni BDP bi narastao za otprilike 30 trilijuna dolara ili 25% globalne proizvodnje! 

Njemačka se nakon Drugog svjetskog rata oporavila, između ostalog, zahvaljujući upravo uvozu radne snage, iz Turske i mediteranskih zemalja. 

Znači li to da je ovaj problem rješiv?

radna snaga u hrvatskoj

 

Hrvatska slika i (ne)prilika

Hrvatska je do 31.8. izdala 86.032 radnih dozvola, (od toga 28.191 u ugostiteljstvu) uglavnom za državljane BiH, Srbije, Makedonije i Nepala.  Prilično velike brojke za našu prilično malu zemlju. 

Brzopotezna rješenja kao što je sezonski uvoz radnika iz inozemstva ne može osigurati održivost poslovanja. „Rupa“ od 15.000 radnika u sezoni, pokrpana je mahom ljudima bez iskustva, što uvelike utječe na kvalitetu usluge u našoj najjačoj grani  - turizmu.  

Zemlja u kojoj je turizam važan izvor prihoda ne smije si dozvoliti takvu grešku u koracima i poljuljati teško stečenu konkurentnost. No nisu samo turizam i ugostiteljstvo problematični – naime, nedostaje nam i radnika u građevinskoj industriji te metalurgiji.

Sve donedavno, Hrvatska se oslanjala na susjede, najviše na BiH. Međutim, i taj izvor polako presušuje. 

Prema projekciji UN-a za razdoblje 2020.-2050. BiH, Hrvatska, Srbija, Makedonija i Bugarska su u Top 20 najbrže padajućih populacija te se očekuje da će BiH, Hrvatska i Srbija izgubiti 18% stanovništva. 

Rješenje: šansu treba dati Aziji. 

Visoka kultura rada, radišnost, disciplina i zahvalnost samo su neki od atributa kojima poslodavci danas opisuju svoje azijske zaposlenike. Osim toga, baš kao i naši ljudi s početka priče, i oni ovdje dolaze u potrazi za dugoročno boljim životom.

radna snaga u hrvatskoj

 

Zašto Manpower?

Jedno je dovesti na rad bilo koga, no ključno je – a to je ono po čemu je Manpower prepoznat – dovesti one koji će ovdje i ostati. Ovakav kontinuitet poslovanja poslodavcima uvelike pomaže u planiranju i smanjenju fluktuacije. 

Pritom, Manpower odrađuje sva administrativna i birokratska pitanja: od selekcije u domicilnim zemljama do zapošljavanja kod nas. 

Novi zaposlenici su formalno i praktično provjereni, prije zaposlenja im se omogućuje i vrijeme za adaptaciju i integraciju. Manpower posluje po najvišim standardima pa ni ne čudi da je 13 godina zaredom proglašen najetičnijom kompanijom na svijetu! 

Manpower agencija za zapošljavanje

Kristijan Matijasevic

Drugi blog

Osobni branding

Kako koristiti AI alate, a zadržati autentičnu komunikaciju i izgraditi osobni brend

Kako koristiti AI alate, a zadržati svoju autentičnost? Saznajte u članku.
Oliver Linzbauer

3 praktična alata za stvaranje pozitivne radne atmosfere unutar tima

Saznajte nekoliko konkretnih alata s kojima možete podržati i održati pozitivnu radnu atmosferu unutar vašeg tima.
kako nadređeni mogu izgraditi povjerenje s timom

Kako nadređeni mogu izgraditi povjerenje s timom?

Povjerenje je ključan element za dobre odnose i atmosferu u timu, ali ujedno i najosjetljiviji. Pročitajte više u članku.
motivacija zaposlenika

7 najboljih metoda motiviranja zaposlenika

Motivirani zaposlenici ne samo da su produktivniji, već također doprinose i boljim međuljudskim odnosima. Saznajte više u članku.
onboarding

Kako uspostaviti uspješan onboarding?

Onboarding nije samo formalnost, već strateški proces koji ima za cilj integrirati novozaposlene u organizaciju na način koji je učinkovit,…
burnout sindrom

Što je burn out sindrom i kako ga prepoznati?

U užurbanom svijetu stres je postao dio života koji doživljavamo svakodnevno. Dugotrajno izlaganje stresu, izazovni zadaci na poslu, svakodnevni…
budućnost rada

Budućnost rada je tu i zove se prilagodljivost

Budućnost rada je ovdje. Prilagodljivost je ključ uspjeha u svijetu koji se neprestano mijenja i postavlja nove izazove.
employer branding

Zašto su neke tvrtke "magnet za talente"?

Employer branding – od privlačenja „creme de la creme“ kandidata do smanjenja fluktuacije zaposlenika. Saznajte u članku.
žene u biznisu

Pozicioniranje žena u modernom biznisu

Uloga žena u suvremenom poslovanju te koje korake poduzeti kako bi se osigurao ravnopravan i pravedan napredak unutar tvrtki.
loading-gif