Životopis nije esej o životu pojedinca, već dokument koji treba kvalitetno i sažeto istaknuti najvažnija karijerna postignuća, kronološki prikazati recentno radno iskustvo, skrenuti pozornost na vještine te obrazovanje pojedinca.
Životopis ne treba shvaćati kao komad papira koji tolerira informacije od prvih ljubavi, do noćnih izlazaka, bračnog života, broja djece i plaćenih alimentacija.
Naprotiv, cilj je predstaviti se recruiteru ili potencijalnom poslodavcu u najboljem mogućem svjetlu i postići da, u nekoliko sekundi koliko traje screening, u memoriji čitatelja ostane trag. Trag koji vas može dovesti do budućeg radnog mjesta.
Gore navedeni primjeri informacija o broju djece i alimentaciji nisu izmišljeni. Oni su stvarni i stvarno uvršteni u životopise kandidata koji su prošli kroz nama dostupne baze.
Kategoriji nepotrebnih informacija ću nadodati nacionalnost, spolno, vjersko i političko uvjerenje kao neke od najčešćih.
Govoreći o radnom iskustvu, valja zapamtiti da najveći fokus treba biti na recentnoj karijeri. Ono što ste radili zadnjih pet do deset godina je najznačajnije za vas kao potencijalnog kandidata i to nas najviše zanima!
Koncentrirajte se na to da svoja posljednja dva ili tri radna mjesta detaljno predstavite, a ostalo sažmite pod kategoriju “Rana karijera”.
Dovoljno je navesti ime poslodavca i poziciju, te svakako naglasiti što je studentski posao, plaćena praksa, volontiranje ili drugo.
Budite oprezni kod detaljnog opisivanja recentnog radnog iskustva. S naglaskom na riječ “detaljno”. Jasno naznačite (podebljajte slova, izdvojite u poseban red) ime poslodavca i industriju, vaše radno mjesto te u tri do četiri natuknice istaknite najvažnije radne zadatke. Nemojte prepisivati opise radnog mjesta iz sistematizacija i pravilnika o radu.
Radije koristite tzv. CAR metodu.
CAR metoda akronim je za Challenge, Action, Result.
U praksi to izgleda tako da ćete, ako primjerice radite u prodaji, napisati da ste “širili poslovnu mrežu” što je izazov, challenge, koji je poslodavac stavio pred vas, na način da ste poduzeli određene radnje, actions, kroz direktno kontaktiranje stranaka putem e-maila te poziva, što je rezultiralo povećanjem broja klijenata za 10 % na godišnjoj razini kao konačni rezultat.
Na ovaj način vrlo jasno precizirate čime ste se bavili, što ste sve poduzeli da dođete do cilja, te ćete jasno kvantificirati i kvalificirati svoja postignuća.
Čak ako svoje rezultate ne možete svesti na brojke, sigurno možete izdvojiti krajnje postignuće, poput “povećanja zadovoljstva korisnika”, “bolje vidljivost brenda”, “kvalitetniji employer branding”.
U odjeljku gdje ćete se referirati na vaše obrazovanje, savjetujemo da istaknete najviše zvanje, bilo da imate srednju, višu ili visoku stručnu spremu.
Dakle, ako ste završili fakultet, iskoristite “prostor” da napišete koje ste smjerove ili najznačajnije kolegije imali na preddiplomskom i diplomskom studiju, ili koja je bila tema vašeg završnog rada.
Podatak o vašoj srednjoj, a pogotovo završenoj osnovnoj školi nije neophodan. Morali ste taj dio školovanja završiti da biste upisali fakultet, pa se isti podrazumijeva.
Ako ste pohađali tečajeve, seminare, edukacije, treninge – odlično! Izdvojite najvažnije, najsvježije.
Tečaj na Courseri koji ste završili prije 10 godina vjerojatno više ni ne postoji. Ili pak radionica kako se služiti Wordom na koju vas je poslao poslodavac u doba kada se znanje Office paketa nije podrazumijevalo kao neophodno poput završene osnovne škole.
Naposljetku, vještine su ono što vas čini konkurentnima. Ali, budite iskreni, pogotovo u samoprocjeni znanja stranog jezika. Često (prečesto!) kandidati navode da je njihovo znanje engleskog jezika na C1/C2 razini.
To je razina izvornih govornika, osoba koje su se školovale u anglosaksonskom govornom području ili pak onih koje engleski godinama koriste svakodnevno, u poslovnom i privatnom okruženju.
Postavite se u situaciju da morate s klijentom ili kolegom razgovarati 10 minuta na engleskom jeziku ili pak vježbajte to kod kuće. Ako su vam u osam od deset minuta trebale i ruke i noge da se sporazumijete, vaš engleski nije na C1/C2 razini.
Iste upute primjenjive su za ostale vještine, izdvojite ono u čemu ste najbolji, što možete u pola noći žmirećki odraditi.
Ako je to uređivanje fotografija u Photoshopu, odlično. Ako su to pivot tablice, drugi strani jezik, programiranje, ide u životopis! Ostalo preskočite.
Za kraj, zabluda je da morate i smijete imati samo jedan životopis. Nije greška napraviti nekoliko verzija, odnosno imati sažetu i opširnu verziju, te dodatno prilagoditi životopis obzirom kome ga šaljete, vizualno i sadržajno.
Poanta svega jest da vaš CV mora biti jasan, pregledan, sažet. Mora se isticati u masi, u pozitivnom, ne u negativnom smislu.